Min favorit bok heter "Vardagsfilosofi"

Min favoritbok heter "Vardagsfilosofi". Den är skriven av en tyska som heter Yvonne Haubrich 2004, trykt hos ScandBook AB, Falun. Boken handlar om den föraktade och missförstådda soffpotatisen. Hur hon kan se sin sanna situation i sitt naturliga tillstånd, på soffan.

Likt Frankensteins monster som bara ville leva i harmoni med människorna, så vill soffpotatisen leva i fred. Hon är inte ute och gör hyss eller moralbrott. Utan hon är hemma på soffan. Där hon blir föraktad för de mäst dummaste anledningar. Soffpatatisen kommer alldrig över för att låna socker. Utan låter bli att baka tills hon varit i affären. Hon låter gott sagt människor vara ifred från sociala tvång, precis som hon själv vill bli behandlad.

För ca ett år sedan läste jag ut boken från perm till perm. Många intresanta fakta kom och försvann. Några stannade kvar. Men jag har inte värnat kunskapen. Så nu ska jag upprepa den. Igår skrev jag om mitt arbetarbakgrund som hindrar mig från intelektuellt beteende. Men jag ska bara läsa de mer intressantare kapitlen (tills jag blivit intelektuell) för att göra det enklare.

Skriva dikter/låtar om det jag har läst och lärt mig, kommer göra det enklare att komma ihåg. Förhoppningsvis kan jag publicera några på bloggen snart. Här får ni ett smakprov på temat.

Igår gjorde jag klart ditt arbete
för du skulle på middag med dina svärföräldrar
Idag ska du göra klart mitt arbete
för jag ska kolla på Desperate Housewives
Värdesätt inte dina svärföräldrar över min tid på soffan
för då måste jag tyvär låsa ner dig

Stressig vardag verkar många ha. Denna bok är en av många man kan ta sig till hjälp, för att sluta bry sig om framgång, människor och prylar. När man ska blir lyckligt, tror jag att det i grunden handlar om att vara nöjd men tillvaron. Inte att man gör som Diogenes, anikens uteliggar filosof, som bode i en tunna på gatan större delen av livet och som föraktade samhällets normer och moral. Det funkar inte på våra bredgrader, där man måste spela med till viss del för att få ha sin soffa ifred, och inte hamna på den kalla vinternatten. Men att bara säga till sig själv.

Mitt liv ser ut så här, och det är okey


Bild: Bibliotekets intenet bok sök






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0