Min studieteknik

Min studieplatts
När jag studerar ska det finnas skrivbord och stol, dator och andra hjälpmedel, skydd för väder och vind och ett måste är någonstans med toalett nära till hands. Som t.ex bibliotek (inte stadsbibliotek, de tar betalt, och jag är snål och går ofta). Eller en kyrka. Bara det finns bord och stol etc.

För hällst vill jag sitta upp när jag läser. Om jag ligger ner blir jag sömnig.

Liksom med belysningen. Om den är för ljus eller mörk (mysig). Belysningen ska vara lagom. Utan några skuggor från ljuskällan eller ändringar i ljusstyrka. (Måln eller elektriker t.ex).

Viktiga hjälpmedel som jag vill ha när jag arbetar är pennor av färg, bläck och blyerts (samt ett sudd). Anteckningsblock och mapp till varje ämne är vicktigt. Ordböker från svenka till engelska och tvärt om. Uppslagsverk och synonymordbok på båda språken. (Även på finska ibland). Att ta rast är viktigt så jag ska alltid ha med mig något att äta till mellis och/eller lunch. Och sist men inte minst, något för att kopla av som ritbok, musikinstrument eller bara golv, bord och lår att trumma på.


Bästa koncentrationen
Oftast läser jag en text tyst för mig själv. Och det har fungerat mer eller mindre bra. Men jag vet inte om det är det bästa. För jag skulle nog behöva repetera texten flera gånger. Möjligen skulle det fungera bättre med att någon läser upp för mig. (Då behöver jag inte läsa om hela tiden). Eller att jag läser upp texten medans jag spelar in det, och till sist spelar upp mig själv om och om, och om, och om igen.

Jag orkar koncentrera mig mellan 20 och 30 minuter. Sedan måste jag upp och röra på mig. (Eller så behöver jag bara ta en paus när det behövs). Under tiden måste jag ofta ändra ställning och "vibbrera med benen". Sedan kan jag hålla på ett 20 - 30 minuters pass till. Men efter det måste det bli 5 minuter rast. Jag har funderat på att göra sammanfattningar till alla texter (eller dess del som jag läst) efter rasten. Utlagd tid är 15 minuter. Men jag vet inte om det är hållbart. För nästa pass börjar direkt inpå.


Bästa tiden för mig att lära mig är på eftermiddagen och kvällen. Mellan klockan 15:00 och 23:00. Då har jag dagsljuset till mitt förfågande för att filma, utöva fridluftsliv och tjänster.


Normalt studerar jag lite och ofta vid samma tider. Jag tror att lite och ofta beror på att jag inte orkar focusera längre perioder, och läger därmed ut tiden på små, frecventa, pass. Och samma tider beror på att jag måste ha kontroll på vardagen. Som ett kontroll freak.


Jag vill inte äta eller dricka när jag läser/studerar! Det är plugg som gäller. (Tror jag i dagsläget). Men mellis och lunch är en annan sak.


Om jag vill vara ostörd kan jag vara på biblioteket när de har öppet. (Bortsätt från de som tar med sina barn till biblioteket under föräldraledigheten, eller högljudda arbetarklass människor). Fast jag tror att det finns tysta läsrum i de flästa bibliotek.

 

 

 

Viktiga citat från "lådorna" i boken med relevantare info:

"Med bra studieteknik lär du dig snabbare och lättare."


"Ta på dig kläder som är sköna. Vem kan koncentrera sig med ett kliande tvättråd i nacken?"


"Rätt ljus är vicktigt. Ingen orkar vara koncentrerad om man hela tiden måste anstränga ögonen."


"Det är viktigt med egen studieplats där du har pennor, papper, ordböcker och annat du behöver."


"Du behöver en paus när koncentrationen sjunker.Om inte du är övertygad om att dina studier är viktiga, förstår inte omgivningen det heller."


Rutiner underlättar inlärningen och sparar tid.

 

 

 

Att tänka på


* Välj en studieplatts där du trivs.


* Sitt eller ligg bekvämt


* Se till att du har tyst eller rät sorts ljud runt dig


* Kontrollera att du har ordentligt ljus


* Kontrollera att du har med dig de hjälpmedel du behöver


* Ta paus när du börjar bli trött, vänta inte tills du är helt slut


* Förbered mat och dryck innan du börjar


* De till att du får vara ostörd.


* Studera varje dag, gärna vid samma tidpunkt


Kommentarer
Postat av: Pär

Hej där!

Här är min nya blogg

- Parbie.blogg.se



Besök och kommentera den gärna.

2009-09-22 @ 16:25:18
Postat av: Pär

2009-09-22 @ 17:30:46
Postat av: Pär

Ojoj, råka vara liute för snabb på tangenterna. Men nu har jag skrivit mer!! :DD

2009-09-22 @ 17:31:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0