Vem är jag?

Jag är en sån som bara vill ligga med dig som språkforskaren Fredrik Lindström skrev. Han menade att man ändå kan vara den hängivna partnern, även om man bara vill ligga. Jag måste förklara det nästa gång jag erbjuder kuk till någon.

Jag är väldigt självupptagen och styrd av rädslor. Jag vill att jag skall dyrkas och älskas av alla. Om någon frågar om det är lungt att de ligger med ett av mina ex. Då svarar jag "Jag vill att du inte gör något som inte jag kan få glädje av. Inte ens arbete." Och så hatar jag personen. Men efter en tid lånar jag pengar till personen, så att han kan köpa öl. Så att personen tycker om mig. Så att jag inte anses som en ältande brud. En sådan som jag egentligen är uppvuxen till. Något som ligger djupt begravt i mig. I hemlighet önskar jag att personen dör av ölen.

För jag har valt att bli en passiv pojke. Något som jag inte vill vara. Eftersom jag vill bli dyrkad och älskad. Utan att egentligen vilja ge något tillbaka. Jag är en vampyr som ger en liten gåva och kräver slaveri i gengäld.

Någonstans finns det i mig, en önskan om allas väl mående. Om det är för min egen skull, så att jag slipper bry mig om att hjälpa andra. Eller om det kan vara verklig - undantryckt - kärlek som vill komma upp till ytan.

Ibland - tror jag - att människor med självkänsla hjälper andra i livet, bara för att slippa ta hand om dem, när det går utför. En sorts förebyggande lättja. Och på köpet blir man ansedd som värdens bästa. Fast det kanske är bra. Människan lär inte vara falsk...eller?

Paranoja har jag. Har svårt att tro på andra människor. Som om de vore fallska och ständigt mytande. Men egentligen det kanske är en projektion - en förskjutning av mina känslor på andra för att slippa ansvar - som jag håller på med. Att det egentligen är jag som är fallsk och mytoman.

Väldigt intollerant när jag inte står i centrum. Moral dyker upp och fördömmer de som har roligt till syndafloden.

En önskan om frihet i allt vad gäller skuld. Att alla ska få ligga med så många eller få eller inga de vill. Den finns i mig. Men när jag ser sex frekvenser på film eller tänker på när andra knullar. Kan jag blir förbannad. En dubbelmoral. Grundad i avund och avsaknaden av fitta. Och alla ska brinna i syndafloden då!



Fredrik lindströms dikt Jag är en sån som bara vill ligga med dig
http://sannastrand.blogspot.com/2007/05/jag-r-en-sn-som-bara-vill-ligga-med-dig.html

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0